2011-09-27

Böljelek av Johanna Limme och Martin Palmqvist

Detta är första boken om kyrkoherde Simon Eldfeldt i Asarum. Boken utspelar sig 1897 och kyrkoherden blir inblandad i lösandet av en serie mordfall där offren på något sätt märkts med talet 13.
Boken är lite småspännande och underhållande hela tiden. Jag störs inte av att personerna ibland uttrycker sig på ett ålderdomligare sätt än man är van vid, så där håller jag inte med Klok som en bok. Kanske är jag lite extra välvilligt inställd för att ortnamnen är bekanta för mig, men ibland kommer jag på mig själv med att undra "Var det verkligen så här i slutet av 1800-talet?". Jag kommer säkert att läsa nästa bok om Simon Eldfeldt också, Strömkarlen, som jag tror har kommit ut i år. Den har i flera recensioner beskrivits vara bättre än Böljelek, så det låter lovande.

Inga kommentarer: