2012-01-05

Flickan under jorden av Elly Griffiths

Detta är första boken om rättsarkeologen Ruth Galloway. Tidigare har jag läst Janusstenen som är den andra boken om Ruth Galloway och den gillade jag. Jag tycker bara bättre och bättre om böckerna av Elly Griffiths, så det enda som inte var bra, var att jag läst de två första i fel ordning. I den andra boken (och den tredje som jag läste ut tidigare i kväll) refereras till händelser i den första boken, så jag rekommenderar att man läser dem i den ordning de utspelas.
I denna bok lär man känna Ruth och hennes liv när hon blir indragen i en polisutredning där man har hittat människoben i närheten av där hon bor. Polisen misstänker att benen kan vara resterna efter en flicka som kidnappades i trakten ungefär tio år tidigare. Snart försvinner ytterligare en flicka och utredningen växer. Som jag skrev om Janusstenen, så är det på sätt och viss en klassisk brittisk nutida deckare, men det är lite mer humor än vanligt insprängt i texten och eftersom Ruth bara är lite äldre än jag kanske jag upplever en större igenkänningsfaktor än genomsnittsläsaren.

Inga kommentarer: